GENERAL INFORMATION
LUGAR: Villa La Angostura, Neuquén, Argentina.
FORMATO: 100 kilómetros | 3 días | 2 campamentos con costa de lago
TERRENO: Senderos de montaña | Filos | Cruce de ríos | Playas únicas | Arroyos y muchísima aventura.
SCHEDULE
Grupo 1: Correrá el 1, 2 y 3 de diciembre 2025
Grupo 2: Correrá el 2, 3 y 4 de diciembre 2025
Grupo 3: Correrá el 3, 4 y 5 de diciembre 2025
Grupo 4: Correrá el 4, 5 y 6 de diciembre 2025
En 2025 se llevará a cabo una nueva edición de La Etapa. Esta vez, contará con 2 distancias: 33 km y 15 km. Con largada el domingo 30 de noviembre. Más información en www.laetapa.com.ar.
SCHEDULE
GROUP 1
- LLEGADA SUGERIDA A VLA: Sábado 29 de noviembre.
- ACREDITACIÓN: Domingo 30 de noviembre.
ETAPA 1: Lunes 1 de diciembre.
ETAPA 2: Martes 2 de diciembre.
ETAPA 3: Miércoles 3 de diciembre.
GROUP 2
- LLEGADA SUGERIDA A VLA: Domingo 30 de noviembre.
- ACREDITACIÓN: Lunes 1 de diciembre.
ETAPA 1: Martes 2 de diciembre.
ETAPA 2: Miércoles 3 de diciembre.
ETAPA 3: Jueves 4 de diciembre.
GROUP 3
-
LLEGADA SUGERIDA A VLA:
Lunes 1 de diciembre.
- ACREDITACIÓN: Martes 2 de diciembre.
ETAPA 1: Miércoles 3 de diciembre.
ETAPA 2: Jueves 4 de diciembre.
ETAPA 3: Viernes 5 de diciembre.
GROUP 4
- LLEGADA SUGERIDA A VLA: Martes 2 de diciembre.
- ACREDITACIÓN: Miércoles 3 de diciembre.
ETAPA 1: Jueves 4 de diciembre.
ETAPA 2: Viernes 5 de diciembre.
ETAPA 3: Sábado 6 de diciembre.
PACKET PICKUP
WHERE: Villa La Angostura, Neuquén, Patagonia Argentina.
DOMINGO 30 DE NOVIEMBRE
- GROUP 1
LUNES 1 DE DICIEMBRE
- GROUP 2
MARTES 2 DE DICIEMBRE
- GROUP 3
MIÉRCOLES 3 DE DICIEMBRE
- GROUP 4
Cada corredor deberá acreditarse el día previo a la largada de la Etapa 1 del GRUPO en el que se haya inscripto. Por este motivo, aconsejamos llegar a Villa La Angostura 48 horas antes de la largada.
En Villa La Angostura se llevarán a cabo:
- PACKET PICKUP
- OPENING CEREMONY
- DISTRIBUTION OF CAMPING BAGS
- LARGADA DE LA ETAPA 1 Y LLEGADA FINAL (TERCER DÍA)
- AWARD CEREMONY
- RETRIEVAL OF BAGS
Por este motivo, sugerimos alojarse en hoteles o cabañas en Villa La Angostura.
Importante: Eviten contratar alojamientos que cobre los días en los que estará participando activamente en la carrera.
CATEGORIES
GENERAL
El Cruce Saucony will be divided into the following main categories:
GROUP 1
Will be the first to start.
- TIEMPO LÍMITE: 15 minutos por kilómetro.
GROUP 2
Will run with a 24-hour difference from GROUP 1.
- TIEMPO LÍMITE: 15 minutos por kilómetro.
GROUP 3
Will run with a 24-hour difference from GROUP 2.
- TIEMPO LÍMITE: 15 minutos por kilómetro.
GRUPO 4*
Will run with a 24-hour difference from GROUP 3.
- TIEMPO LÍMITE: 15 minutos por kilómetro.
Cada categoría tendrá un cupo limitado. Esto es para que puedan correr más cómodos por los senderos y que en los campamentos haya una cantidad de participantes adecuada que permita brindar un excelente servicio. Todas las categorías tendrán el mismo tiempo de corte, que se dará a conocer junto con los recorridos.
Todos los grupos tendrán las mismas distancias, los mismos recorridos, campamentos y organización, así como el mismo reglamento.
*El GROUP 4 abrirá sus inscripciones cuando el resto de los grupos tengan completo el 70% del cupo.
BY AGE *
The age categories apply to both male and female participants in GROUPS 1, 2, 3, and 4.
- Up to 29 years old inclusive.
- From 30 to 34 years old inclusive.
- From 35 to 39 years old inclusive.
- From 40 to 44 years old inclusive.
- From 45 to 50 years old inclusive.
- From 50 to 54 years old inclusive.
- From 55 to 59 years old inclusive.
- From 60 to 64 years old inclusive.
- 65 years old and above.
Todos los participantes deben ser mayores de 18 años sin excepción. La organización tiene la potestad de anular la inscripción en caso de detectar que el participante no cumpla con la edad mínima a la fecha de la carrera.
GROUPS 2, 3, and 4 will be awarded trophies and/or gifts from sponsors, both in the general and age categories.
Participants wishing to compete for cash prizes in the general category must register in GROUP 1.
*La premiación se realizará a las 16 h, el día de la llegada de cada grupo. Se premiará siempre que haya más de 5 corredores por categoría.
Caso contrario, serán clasificados en la categoría anterior.
WEATHER
The weather in Patagonia is highly unpredictable, characterized by large temperature variations and abrupt changes from sunshine to rain or vice versa. Therefore, we must be prepared for any type of weather.
- FAVORABLE
Take advantage of enjoying Patagonia after running in the mountains and sharing the passion for running with participants from over 45 countries.
– Los campamentos con buen clima son la mejor opción para disfrutar de la montaña. Más aún si cuentan con costa al lago.
It's ideal to air dry your clothing outdoors while at the camp.
Be cautious of the sun! On the trails, especially on ridges, you'll be at an altitude of 1900 meters above sea level. At the campsites, it's 800 meters above sea level. At these heights, the sun is much more aggressive than what we are accustomed to, and if you don't protect your face and body, you may end up with sunburn or overheating.
– Use sunscreen and a hat.
- UNFAVORABLE
– La Organización no puede evitar que te mojes si llueve, que tengas frío o calor, que no tengas donde limpiar o secar la ropa, entre otras cosas.
– Cuando no estés disfrutando el campamento, pensá quién eligió estar ahí.
– El cansancio es un gran motivador para el malhumor, ¿Vas a poder lidiar con él cuando te visite?
– No vayas pensando que todo será perfecto. Tanto la Organización como los corredores decidimos to take part in this adventure.
Avoid getting your camping gear wet and dry out any clothing you plan to use the next day as soon as possible.
In case of bad weather, try to stay well-covered. If it's raining, we advise staying inside the tent.
ENVIRONMENTAL STEWARDSHIP
As organizers and participants of adventure races, we are among those who cherish nature the most – the mountains, lakes, and landscapes. Consequently, it deeply troubles us to witness litter such as papers, bags, or other debris tarnishing these beautiful surroundings. We aim to instill environmental consciousness among adventure runners to safeguard our natural treasures.
• Let's consume mindfully and avoid unnecessary waste.
• Let's minimize the use of harmful products and repurpose items whenever possible.
We urge runners to prioritize environmental care and recognize the impact of neglecting it. The Organization will provide waste bins at the campsites, categorized into Wet and Dry waste for proper disposal.
RUNNER'S BAGS
Each participant must have a bag for the Organization to transport their items from the day before the race until its conclusion. The maximum accepted size for bags will be 120 liters, with a recommended range between 100 and 120 liters. For those with 2 bags, an additional fee of USD 30 (thirty dollars) per extra bag will apply.
Bags with items protruding outside will not be accepted. Each runner will receive a label to be affixed to their bag for proper identification.
Runner's bags must be dropped off on the day before the race at the designated location and time determined by the Organization. Failure to comply and delivering bags later, if transportable by the Organization, will incur a fine of USD 15 (fifteen dollars).
MANDATORY EQUIPMENT
The mandatory equipment comprises items that every El Cruce runner must carry throughout all three stages of the race.
Official Shirt of El Cruce (Provided by the Organization)
Competitor number (Provided by the Organization)
Runner's chip (Provided by the Organization)
1 Backpack with shoulder straps and water reservoir
1 Waterproof jacket for high-altitude mountain
1 Long-sleeved technical mountain shirt (Provided by the Organization)
1 Microfleece (Provided by the Organization)
It has to be suitable for spending a night outdoors
It is mandatory to carry food in a Ziploc bag without its packaging and gels in a plastic bottle already dissolved
Moleskin or similar for blisters
First aid kit (according to the needs of each runner)
Sunglasses
Hiking sticks
Sunblock
Towel
Headlamp
Sandals, essential for your feet to breathe after each stage
Hat
Rain jacket
RECOMMENDED EQUIPMENT
While not essential for race participation, the recommended equipment will significantly enhance your race experience.
RUNNER'S PACKING CHECKLIST
For your convenience, we're sharing a checklist put together by fellow runners from past editions of El Cruce in the Facebook group "La leyenda continúa," moderated by José Luis Pepe Llanos. While assembling your bag is a personal process, this checklist can serve as a helpful guide to ensure you have all the essentials for the race.
RUNNERS FORM
Durante el mes de agosto los participantes deberán llenar un formulario. Es muy IMPORTANTE los datos de este documento ya que permitirá tener una logística más simple para cada corredor.
Este formulario lo podrá editar hasta la fecha de cierre.
¿Para qué sirve el formulario?
- Chequear tus datos personales
- Seleccionar lugar de retiro de KIT
- Reserva de talles de Indumentaria:
Deberás seleccionar los talles de Pechera, Polar, Primera Piel, Remera Campamento. Dentro del formulario podrán ver la guía de talles, pero quienes prefieran probarse las prendas las mismas estarán exhibidas en el club de corredores.
Se confecciona un porcentaje para posibles cambios pero no se garantiza que estén al momento de la solicitud.
- Grupos de Carpas
- Solicitud de alquileres:
- Sleeping Bags
- Individual tent
- Bivy Sac
- Colchón inflable.
- Solicitud de contrataciones:
- Masajes
- Pro-Gravity
- Solicitud de adicionales:
- Pechera Extra
- Estampado
- Tus Fotos
- Artículos de Merchandising
- Completar datos médicos y de alimentación
AWARDS
The final award ceremony will take place on (December 3, 4, 5, and 6).
General
Individual Grupo 1 Caballeros y Damas:
- Recibirán premios en efectivo los 3 primeros. (1er Puesto: USD 3.000 / 2do Puesto: USD 2.000 / 3er Puesto USD 1.000)*
*For Argentine runners, the prize will be awarded in Argentine Pesos at the official exchange rate.
Grupo 2 Caballeros y Damas
- Premiación de medallones para los 3 primeros.
Grupo 3 Caballeros y Damas
- Premiación de medallones para los 3 primeros.
Grupo 4 Caballeros y Damas.
- Premiación de medallones para los 3 primeros.
*Podrán haber regalos de los auspiciantes
BY AGE
GROUP 1, 2, 3, AND 4 MEN AND WOMEN:
- Up to 29 years old inclusive.
- From 30 to 34 years old inclusive.
- From 35 to 39 years old inclusive.
- From 40 to 44 years old inclusive.
- From 45 to 49 years old inclusive.
- From 50 to 54 years old inclusive.
- From 55 to 59 years old inclusive.
- From 60 to 64 years old inclusive.
- 65 years and above
Medals will be awarded.
*Awarding is contingent upon having more than 5 runners in the category. Otherwise, they will be classified in the previous category.
ALOJAMIENTO Y TRASLADOS RECOMENDADOS
PRÓXIMAMENTE
FOTORUN
Desde El Cruce buscamos innovar en todos los campos y, por eso, desarrollamos una App que utiliza una doble inteligencia artificial de reconocimiento facial y reconocimiento numérico que ofrece a los corredores el servicio de identificación automática de fotos. De este modo, los participantes de El Cruce 2024 podrán ver, en forma personalizada, todas sus fotos en su dispositivo móvil o computadora.
Este servicio estará disponible para su contratación al momento de completar el formulario de talles, alquiler de elementos, carpas y demás.
Una vez que se comiencen a subir las fotos, podrán verlas ingresando en fotorun.com.ar y registrándose con el mismo correo electrónico con el que se hayan inscripto en la carrera.
EL CRUCE BOOK: A PERSONALIZED JOURNEY
Celebrate 20 years of adventures and challenges with the official Cruce book. From its humble beginnings in 2002 in Penitentes, Mendoza province, this work captures the essence and excitement of each edition of the most emblematic trail running event.
Every year, the book is enriched with new stories and highlights. But the best part is that runners can add their personal touch: an 8-page chronicle and their own photos on the cover and inside.
Immerse yourself in the magic of running among the mountains of Patagonia with your own personalized copy of the Cruce book.
For more information, inquiries, or orders, contact us at libro@elcruce.com.ar
VOLUNTEER
PRÓXIMAMENTE